VIRKSOMHEDEN KAY BOJESEN
Kay Bojesen ApS er et dansk designfirma, grundlagt i København i 2011 af Kay Bojesens yngste barnebarn, Sus Bojesen Rosenqvist. Med udgangspunkt i et nationalt klenodie, ønsker vi at skabe et moderne dansk designhus, bygget på Kay Bojesens sølvarv.
Hos Kay Bojesen ApS tilbyder vi design, hvor form og funktion forener det praktiske med det poetiske. Vores vision er at videreføre Kay Bojesens (1886-1958) tilgang til design og efterleve hans designfilosofi om, at ”godt design er noget, alle har ret til”.
Det er en af grundpillerne i virksomheden, hvor vi i samtlige arbejdsgange bestræber os på at skabe produkter, der på samme tid er funktionelle, bæredygtige og relevante for de fleste.
Familieejet designarv
Kay Bojesens yngste barnebarn, Sus Bojesen Rosenqvist, har, siden sine unge år, haft en naturlig interesse for sin farfars håndværk og design. Som helt ung arbejdede Sus i sin farfars butik, og hjalp senere sin far, Otto Bojesen, med kvalitetskontrollen af Kay Bojesens trædyr og værker i stål.
Efter at have prøvet kræfter som sølvsmed, samt med uddannelse og arbejdsliv som fotograf, besluttede Sus Bojesen Rosenqvist sig for at vende tilbage til Kay Bojesens univers. Hun grundlagde derfor Kay Bojesen ApS i 2011 ud fra ønsket om at videreføre Kay Bojesens designarv, ved at relancere hans ikoniske og prisvindende bestik, ’Grand Prix’, fra 1930erne. Siden 2011 er mange andre af Kay Bojesens designs til bar, bord og hjem kommet til, alle med afsæt i det omfattende arkiv af originale skitser, modeller og færdiggjorte designs.
Sådan bliver nye produkter til
Hos Kay Bojesen ApS gør vi os umage med at udforme produkter af høj kvalitet, som samtidig tjener et formål. I Kay Bojesens ånd tilbyder vi gennemtænkt og funktionelt design, med stor holdbarhed, hvad angår såvel æstetik, som materialer. Foreningen af form og funktion er af højeste prioritet, når vi genskaber Kay Bojesens enkle og organiske designs med silhuetter, der aldrig taber momentum.
Alt hvad vi sætter i verden, kan ledes tilbage til Kay Bojesens omfangsrige sølvarkiv, der regelmæssigt bliver gransket for at finde inspiration til interiør- og borddækningsdesigns, som ikke har været i produktion siden Kays levetid. Kay Bojesens designs får på den måde nyt liv i opdaterede versioner, der er tilpasset med tidssvarende materialer, størrelser og funktioner, og samtidig respekterer de oprindelige tanker og håndværk. Det er på en og samme gang et privilegie og en ære at videreføre Kay Bojesens designarv, og dermed af stor vigtighed for os at forblive tro mod Kay Bojesens designværdier og hans nysgerrige tilgang.
Kay Bojesen – manden bag designikonerne
Kay Bojesen (1886-1958) var oprindeligt uddannet sølvsmed, og har i løbet af sit driftige arbejdsliv skabt flere tusinde designs til bord, bar og hjem, hvoraf værker jævnligt bliver genopdaget fra arkivet og sat i produktion med nyt liv.
I dag er Kay Bojesen anerkendt som skaberen af flere af de største danske designikoner, heriblandt Aben i træ og det prisvindende Grand Prix bestik, som fortsat lever i bedste velgående verdenen over.
Vores brandværdier
Kreativitet og nysgerrighed
Uanset hvilken del af processen vi befinder os i, vægter vi nysgerrighed og kreativitet højt.
Vi bestræber os på optimering igennem innovation, som også er den bagvedliggende motivation for at gentænke genstandenes størrelser, materialevalg og nye funktioner – præcis som Kay var kendt for at gøre. På den måde vokser vi ind i nutiden, samtidig med at vi respekterer og hædrer den oprindelige tankegang bag produkterne.
Enkelhed
Kay Bojesens design baserer sig på funktionalistiske designprincipper, hvor hvert enkelt stykke design er omhyggeligt udformet til dets specifikke formål, uden overflødig pynt.
Dette rene og eviggyldige udtryk passer ubesværet ind de fleste steder, private eller offentlige, og tilfører elegance og holdbarhed gennem de nænsomt bearbejdede genstande.
Bæredygtighed
Fundamentet hos Kay Bojesen ApS baserer sig i høj grad på at skabe evige klassikere, der i produktion og materiale sikrer produkterne en lang levetid og muliggør overlevering ned gennem generationer.
Vi bestræber os på at blive mere bæredygtige i alt hvad vi gør, uden at gå på kompromis med kvalitet, formål, udtryk og oplevelse.